Kategoriat
Ajankohtaista

Leikkiä ihmisten terveydellä

Kaleva 19.8.2017

Oulun kaupungissa on muiden kuntien tapaan useita sisäilmaongelmaisia kiinteistöjä. Valitettavasti joidenkin kohdalla asioihin ei suhtauduta lainkaan riittävällä vakavuudella. Esimerkiksi Kiimingin Jokirannan koulua on remontoitu miljoonilla euroilla, mutta iso osa koulua on edelleen mm. sädesienen saastuttamaa ja monia erilaisia altisteita löytyy eri puolilta koulua.

Viime talven koululakkoilun jälkeen viranhaltijat yhdessä silloisen lautakunnan puheenjohtajan kanssa lupasivat, että kesän aikana kaikille oppilaille ja henkilökunnalle järjestetään asianmukaiset, terveet ja turvalliset tilat. Kesän aikana onkin upotettu taas satoja tuhansia euroja vanhan koulukiinteistön remontointiin ja osa opetuksesta on siirretty mm. Hiukkavaaran koululle Ouluun.

Koulujen alettua alkoi kuitenkin tulla heti viestiä siitä, että ihmisten oireilu Jokirannan tiloissa jatkuu. Kymmenillä oppilailla on edelleen pääkipuja, heikotusta, nenä-, silmä- ja iho-oireita jne. Jostain syystä lapsia ei oteta vakavasti, vaan koulun johto on käynyt useita kertoja hyvin kovasanaisesti arvostelemassa ja jopa haukkumassa oireilevia lapsia eikä vanhempien viestejä oteta vakavasti. Erään viranhaltijan sanoin altistumiset ovat ”paskapuhetta”!

Jos tilat ovat täysin asianmukaiset, miksi sisäilmatyöryhmän jäsenen vaatimuksista huolimatta uusia sisäilmatutkimuksia ei suostuta tekemään?

Onko oikein, että oppilaat jaotellaan vuohiin ja lampaisiin sen perusteella, että ovatko he uskaltaneet kertoa omasta oireiluistaan koulun tiloissa tai heidän vanhempansa ovat asiasta tiedottaneet koululle? Eikö silloin, kun kymmenet oppilaat oireilevat monin eri tavoin, pitäisi kiireesti siirtää kaikki lapset ja henkilökunta turvallisiin väistötiloihin?

Onko oikein, että Jokirannan koululta Hiukkavaaraan evakkoon kuskatut lapset laitetaan desinfioimaan koulukirjoja, joita on säilytetty saastuneessa Jokirannan koulussa?

Eikö nyt olisi jo korkea aika hommata tarvittavat tilaelementit väistötiloiksi ja keskittyä tämän kissa ja hiiri –leikin sijaan opetustyöhön sekä uusien opetustilojen suunnitteluun? Näin toimittiin esimerkiksi Ylivieskassa heidän Jokirannan koulun ongelmien kanssa.

Pekka Simonen, kok
Oulu, Kiimingin Alakylä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *